Alle bestellingen op werkdagen worden binnen 48 uur verzonden.
Houd rekening met vertragingen als gevolg van drukte bij PostNL.

Lancia Kappa Naafdeksel problemen

Lancia Kappa coupe naafdeksel problemen (en oplossingen!)

 

PRACHTIGE SPEEDLINES LANCIA KAPPA COUPE
Als je in bezit bent van een Lancia Kappa Coupe, dan is het vrijwel zeker dat je de onderstaande originele prachtige velgen met onderdeelnummer 46473235 of 60658759 of 60657814 op jouw auto hebt



 

 


Zoals zoveel velgen van Fiat en Lancia uit de jaren 90 zijn ze voorzien van een centerkapje (onderdeelnummer  46473237) met een inwendig klemsysteem, en zelfs een nokje waardoor ze maar op 1 manier gemonteerd kunnen worden. Wist je misschien niet, maar als je nokje er nog aan zit, en je kap zit correct gemonteerd, dan kun je het ventieldopje vinden recht boven het lancia logo! Clever!


Tot zover het genieten van een prachtig ontwerp! In praktijk is het systeem met de nokjes erg foutgevoelig. Veel bandenboeren en universeel garages hebben geen weet van dit kwetsbare ontwerp en rammen de wielcenters er met een klap op. Het slappe nokje breekt, en vanaf dat moment kan het wielcenter vrij draaien. En dat is lelijk, want de vorm van de spaken loopt door in het ontwerp van de centerkap.... 

In de jaren tot 2010 kostte een centerkapje minder dan 10 euro en was makkelijk verkrijgbaar. Dus af en toe kocht je een nieuwe en kon je weer. Vanaf 2015 werd het moeizamer, Lancia leverde geen nieuwe kapjes meer.... Inmiddels is het bijna onmogelijk nog voor een normale prijs een nieuw kapje te krijgen. Advies is dus; wees er heel zuinig op. Laat ze niet door monteren of demonteren door iemand die onbekend is met het ontwerp (ik haalde zelf altijd de kapjes er zelf al af als ik naar een bandenboer moest en legde ze apart) en demonteer ze altijd met beleid. Als je ze in de hand hebt en de onderdelen lijken los te komen, doe er dan snel een beetje kit tussen zodat je niets kwijt raak. Koester ze!  

image.png
image.png
image.png

DE PROBLEMEN!
Ondanks onze zorgvuldigheid met de kapjes zie je toch steeds vaker dat niet alleen het positionerings nokje afbreekt, maar ook andere problemen met de wielcenters ontstaan. 


Een paar voorbeeld-problemen:

  1. Afgebroken positionering nokje. Vaak veroorzaakt door verkeerd monteren van de kap.
  2. Afgebroken klem(men) voor het naafgat en verdwenen veer. Vaak veroorzaakt door onkundig demonteren van de kap.
  3. Verliezen van het Chromen middendeel van de centerkap. vaak veroorzaakt door ouderdom van het materiaal waardoor het samengestelde product uit elkaar valt.
  4. Verliezen of lelijk worden van het Lancia logo in de Chromen centerkap. Veroorzaakt door het matige ontwerp van de harde plastic buitenzijde waardoor vocht op den duur de kwetsbare laklaag gaat aantasten.
  5. Volledig verliezen van de centerkap. Vaak veroorzaakt door blijven doorrijden met afgebroken naafgat klemmen.

 


afgebroken naafgat klem voorbeeld.jpeg
kappa coupe wheel center zonder chromen plaat.jpg

kappa coupe wheel center zonder lancia logo.jpg

DE OPLOSSINGEN!

Tot zover de mogelijke problemen. Het leek zo'n simpel onderdeel... ;-)
Maar er zijn gelukkig inmiddels oplossingen! Niet allemaal door ons ontwikkeld trouwens, maar we proberen ze wel beschikbaar te maken voor onze klanten via de webshop!
Oplossingen:

  1. Hiervoor is nog geen passende oplossing bekend. Heb jij iets gevonden? Mail ons! info@delenkorf.nl 
  2. Een aantal mensen hebben hiervoor een oplossing ontwikkeld. De oplossing vereist wat handigheid, maar geeft een duurzaam eindresultaat en is van buitenaf onzichtbaar. De Chromen centerdeksel moet verwijderd worden door de pinnen aan de achterkant los te maken. Daarna kan het restant van de oude nokjes weggeslepen worden zodat een vlakke achterkant ontstaat. De kits voorzien in een kunststof of metalen rozet voorzien van nieuwe nokjes. Door een gaatje te boren in het midden van de kap en een speciale meegeleverde klemschroef te gebruiken plaats je de nieuwe nokjes. In de maatvoering van het ontwerp is rekening gehouden met correcte diepte van de nokjes ter compensatie van een iets dikkere bovenkant van de rozet. In het originele ontwerp is gelukkig al een uitsparing beschikbaar waar het schroefkopje achter verdwijnt. Dus na deze operatie kan de chromen kap weer met de twee pinnen vastgelijmd of versmolten worden. Nokjes weer hersteld!
  3. Als het Chromen deel loslaat van het kunststof deel van de wielcenter dan is deze vaak beschadigd of verloren en niet meer bruikbaar. Hiervoor hebben wij een oplossing in de vorm van een kunststof centerplaat en een chromen gel dome sticker voor de afwerking zoveel mogelijk conform origineel. Onze oplossing maakt het centrale deel van de naafdeksel vlak in plaats van bol. Door de chroomwerking valt dit in de praktijk nauwelijks op, maar alleen op een vlakke ondergrond werkt de sticker optimaal. Voor montage is het eigenlijk heel simpel. Doe 4 dotjes kit in de geul rondom, schuur de meegeleverde vlakke plaat een beetje op ter hoogte van waar de kit zal komen en lijm de plaat in de center. Deze past qua diameter precies en is qua dikte zo afgestemd dat een goede aansluiting ontstaat met de buitenrand van het wielcenter. Als de kit goed droog is, en je hebt je ervan verzekerd dat de plaat niet zomaar uit de center zal vallen dan is het tijd om de sticker op de plaat te plakken voor de finale afwerking. Een prachtig eindresultaat. Mocht de sticker ooit vervagen of lelijk worden dan zijn ze voorradig en beschikbaar in onze shop.
  4. Er zijn ook gevallen waarbij de chromen kap keurig blijft zitten, maar juist het Lancia logo eruit valt of door vochtintreding vervaagd en lelijk wordt. Ook hiervoor is een simpele oplossing door ons ontwikkeld. We hebben een afzonderlijke gel dome sticker die ter vervanging van de oude kan dienen. Neem het oude logo uit (deze zit vast met een foamsticker, en kan behoorlijk kleven) eventueel door een paar gaatjes te boren in het midden van het logo zodat je er een klein haakje of inbussleutel achter kunt zetten. Als het logo eruit is verwijder de resten van de foam sticker en plaats het nieuwe zelfklevende logo in de ontstane ruimte. Klaar!
  5. Voor het vervangen van een volledig verloren centerkap is nog geen goede oplossing op de markt. Ben jij iets tegen gekomen? Of heb je beschadigde wielcenters van dit type op voorraad die gebruikt kunnen worden om weer een goede center van te maken? Meld je bij ons! info@delenkorf.nl 

 


OPLOSSINGEN NA MONTAGE

Hier volgt een overzicht van hoe de verschillende oplossingen er uit zien nadat ze zijn toegepast. We houden steeds dezelfde nummering aan om het overzichtelijk te houden. Heb je intussen interesse gekregen om de oplossingen toe te passen? Hieronder een link naar ieder van de producten in onze webshop:

 

2. DN00100189

3. DN00100166

4. DN00100186

reparatie kappa coupe centerkap speedline.jpg

PREVENTIE MOGELIJKHEDEN

Om het afbreken van nokjes te voorkomen zijn er handige naafdeksel tooltjes beschikbaar.

In feite een haakje dat in de uitsparing van de kap gestoken kan worden om de deksel vanaf de achterkant vrij te kunnen trekken in plaats van met een schroevendraaier de kap te vervormen of de velg te beschadigen.
Helaas heb ik ze niet meer op voorraad. Ik wil ze bij gebrek aan betaalbaar aanbod zelf maar laten produceren en weer op de markt brengen. Daarover hopelijk later meer op deze plek!
Hopelijk helpt het delen van deze kennis weer een aantal Kappa rijders hun gekoesterde bezit in topconditie te houden!

image (1).png